sâmbătă, ianuarie 14, 2017

gramofonul lui quintonce 3



(lui Daniel Marcu)

după ce toată noaptea bărbatul-a bătut-o
ca pe-un persan de sufragerie în ajunul crăciunului
dimineața crîșmărița coboară la bar
cu frică să nu trezească vecinii

poți auzi pașii ei tîrșîiți
de copil încălțat cu pantofi prea mari scâlciați

la bar se pitește după tejghea
trage cu sete cîte-un gît de nea iancu
își acoperă gura cu o helancă de lînă
să nu simtă clienții damful de coniac puturos
după o vreme ochii încep să-i lucească
de parcă ai apăsa butoanele unui semafor londonez
vînătăile de sub ochi se transformă în cîmp de lavandă
își aduce aminte că-n altă viață
a fost o contabilă respectată
de fiecare dată cînd veneau patronii pentru depuneri
ieșea din birou și le trimitea bezele
acum iese în fiecare seară pe casa scării de teama bărbatului
prin furoul de lycra i se văd sfîrcurile
umflate și strîmbe ca niște resturi de lumînări

în altă parte a lumii
un bărbat se trezește lac de sudoare
a visat că la avizierul din scara blocului
cunoscuții de la care a împrumutat bani au bătut în pioneze
bilețele cu banii pe care-i are de dat înapoi
pe furiș iese din casă se teme oameni
cum cîrtița fuge de grădinar
se roagă fierbinte
doamne promit că n-o să mai cer nimic pentru mine
n-o să mai cer loc de muncă stabil
o femeie care să mă iubească așa cum sunt
bani pentru un pachet de țigări
n-o să mai cer nimic pentru mine
dacă-mi dai puțin noroc să nu-mi iasă cunoscuții în cale

în supermarket scoate cu toată rușinea
o hîrtie mototolită pe care a scris
1 pungă făină albă de grîu
1 pîine
2 pungi de păstăi congelate
1 carton cu ouă
1 conservă hering în sos tomat(exclus în ulei)
în timp ce așteaptă la casă o fetiță îi spunei mamei
că nu-i place doamna educatoare pentru că doamna educatoare
nu are ringtone pentru fetițe
plătește distrat iese prin ușa cu senzori de parcă
s-ar îmbarca pentru zborul de auckland

salută apoi un mic om de afaceri
care lipește pe-o lunetă de sprinter
un afiș de vînzare se plînge că după optșpe ani
de trai pe vătrai
dă divorț și trebuie să vîndă acum tot
ca să împartă cu fosta nevastă
își smulge părul din cap că n-a ascultat de bătrînu
l-a învățat că femeia se ține numai cu
apă paie și bătaie
acum nici nu știi care-i răul mai mic
să n-ai pe nimeni cu care să-ți împarți viața
ori să-ți desparți viața cu cineva
ca pe-o biblică mare

și roșie

un rîs isteric mă-mbie
cînd îmi aduc aminte de cei ce spun că-i de-ajuns
să crezi într-un vis și el se va împlini
merg pe stradă și mă cuprinde o poftă nebună
să intru în oameni să văd ce-au visat ce-au ajuns
dacă sunt mulțumiți ori înjură părinții care
i-au adus pe lume fără să le ceară acordul
eu nu mai fac planuri nu mai visez cu ochii deschiși
nu mai am curaj să vorbesc despre mine la persoana a treia
ca despre unul care-a făcut ceva cu viața lui
viața mea e o sărăriță trasă pe dreapta pentru că
nu s-a găsit nici un om care să aibă habar
la ce folosește

Niciun comentariu: