miercuri, mai 11, 2016

sonată urbană



în fiecare dimineață înainte să se stingă neoanele ca niște șobolani
împrăștiați de o ploaie de vară
o iau la pas prin oraș
văd luna în ultim pătrar ca un ultim client ce liorbăie o cafea leșinată la crîșma din gară
văd magazine cu firme mari și lucioase pe care scrie servicii funerare complete.
zîmbesc nu mă pot abține să nu mă întreb cum ar fi să comanzi servicii funerare incomplete.
în loc de țărînă te-ar înveli oare cu lenjerie pucioasa iar preotul ar recita numai jumătate de tatăl nostru?
te-ar îngropa oare pe jumătate cu partea bună-n pămînt iar cu partea rea în afară să-i sperie pe copii și să nu mai crească de teamă să nu ajungă și ei așa?

recunosc. în ultimul timp m-am tot gîndit la moarte ca unul care n-a mai fost demult la femei
 cam ca romică șchiopu oligofrenul blajin care avea la toate ziarele anunț matrimonial: creștin
în putere cu stare caut creștină pentru trecerea timpului.
și-n cele din urmă a găsit o urîtă pe care o plimba delicat și mîndru nevoie mare prin tot cartierul.

în orașul nostru cele mai bune firme de pompe funebre au nume de frați. o fi și ăsta
vreun fel de a spune că te faci frate cu dracul ca să treci puntea spre lumea de dincolo.

mi-am tot scociorît creierul să înțeleg de ce le spune pompe funebre. nu-s prea învățat
dar știu că o pompă nu bagă ci scoate ceva din pămînt. sau numele li se trage de la pompele
care bagă aer în cauciucuri pînă se-nvîrt echilibrat.
îi mai logic așa. bagi morți în pămînt pînă se-nvîrte echilibrat în jurul axei.

*

pe bune că m-aș muta de la mama dar știu că nu-i bine să lași mamele singure cînd sunt la
vîrsta cînd n-ar trebui să crească singure. atunci sînt cele mai vulnerabile la boli și o pot
apuca pe căi greșite. pot fugi de-acasă și-ai să le vezi numai în vis
cum le-adună în ceruri polițiștii locali de parcă-ar fi vagabonzi
cînd e cod galben de ger.

pe bune că m-aș muta de la mama în parcul municipal. mi-aș cîștiga existența
din existența altora. aș putea fi imitația mesii tăcerii de pe insulița din mijlocul lacului
unde își fac selfie-uri cei veniți de la muncă din străinătate. sau aș putea fi
o cușcă plină cu păuni care se umflă în pene de fiecare dată cînd
maya strigă pe limba ei: peacock! peacock!

sau m-aș pricepe de minune să fiu o mașinuță mecanică ce plimbă copiii pe loc și
să funcționez numai cu jetoane de 50 de bănuți. bagi un jeton în inimă ca într-o fantă
pui copilul în habitaclu și inima începe molcom să se scuture
ca un canish îmbăiat.

pentru copiii mai mari aș putea fi o tiroliană întinsă de pe complexul La parc pînă pe malul
Moldovei. în trecere poți vedea procesiuni de ziua ortodoxiei concerte cu zdob și zdub
pentru adulți dezveliri de statui. dacă ai noroc și e anul cărăbușilor de mai
poți vedea îngerii cum ies din cocon și se-nvîrt seara bezmetici în jurul neoanelor.
atunci poți să-i prinzi foarte repede să faci din ei moriști ori insectare.

*

toată lumea îmi spune că am slăbit îngrozitor. unii îmi cer rețeta cu admirație alții
îngrijorați mă anunță că parcă-aș intra în pământ.
eu le răspund că m-am săturat să bat la toate ușile și că intru doar
acolo unde mi se deschide.

Niciun comentariu: