marți, noiembrie 02, 2010

in fond e totul lavabil

***
nu-mi refuz niciodată o amintire. e ca o ţigară bună. ca o ţigară camel necartonat despre care se zicea că e făcută să traversezi deşertul cu ea şi tot arde.

astăzi în buzunare am o bomboană extramentolată o monedă de cinci bani şi o cheie care nu deschide nimic. azi e o vreme de întors în timp. ca şi cum ai arunca o cange în rîu căutînd trupul uni căruţaş surprins de ape.

clasoarele cu timbre mongoleze sau din papua noua guinee sau yemen. schimburile înfrigurate din scările de bloc de parcă am fi făcut afaceri ilegale. două timbre ştampilate pentru unul neştampilat sau un colţar. sau trei pentru un timbru foiţă de ţigară. ăsta era cursul nostru de schimb.

uneori îmi vine să spun că orice copil devine bărbat cînd ajunge la moartea lui winnetou.
mă ştiau toate magazinele din oraş. cumpăram în neştire indieni şi cowboy de plastic de parcă dumnezeu mi s-ar fi arătat în vis şi mi-ar fi poruncit să construiesc o arcă în care să adun toată preeria.
testamentul lui winnetou din care am făcut o aşa obsesie încît toate librăriile din oraş ajunseseră să mă dea afară. nici acum nu l-am citit.

***

şi totul se întoarce cu susu-n jos într-o zi de parcă ai fi o traistă cu mere coapte pe care dumnezeu o deşartă pe podea după ce s-a întors de la colindat.
afli că există ameninţări teroriste credibile sursa fiind yemenul. mongolia e decimată de foamete iar indienii tăi au coborît beţi din arcă direct în rezervaţii.

***

discotecile din cămin care se ţineau în fiecare joi şi duminică. bătăile dintre rapperi şi rockeri din parcul botezat acum cancicov. november rain. singura piesă pe care noi rapperii o acceptam. pentru că ţinea nouă minute cît să dansezi cu o fată să-ţi faci curaj şi să o lipeşti de tine atît de tare încît să-i simţi sînii. ori să-ţi cobori mîna aşa într-o doară pînă pe coapsele ei. şi ţeapa pe care o luam de fiecare dată cînd credeam că şi one e blues ne repezeam să invităm fetele la dans. apoi cînd începea partea cu imprisoning me stăteam ca nişte tălîmbi în mijlocul ringului neştiind ce să facem iar dj-ul dădea sonorul din ce în ce mai încet să ne scutească de chin.

***

cînd viaţa ta se învîrte în jurul unui spital ca un leopard adulmecîndu-şi consoarta totul se întîmplă aproape firesc. pentru cunoscuţii tăi poţi face rost gratis de un vaccin antigripal intradermic. poţi descoperi că dumnezeu a creat lumea în şase zile iar în a şaptea făcut tratament cu fortral.
şi uite-aşa seara cînd ajungi acasă la gît îţi atîrnă o cheie care nu deschide nimic. dacă ai noroc mănînci orez cu ciuperci. dacă nu cîteva felii de salam uscat. ţi se face dor de musacaua servită la cantină sau de ciorba lui ivan denisov din care pescuia oasele de plevuşcă. te aşezi în genunchi la marginea patului şi cu jumătate de gînduri în altă parte te rogi: fortralul nostru care eşti în ceruri vie împărăţia ta facă-se voia ta uitarea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi.

***


în fond e totul lavabil.
maestrul meu chuck norris şi toate visurile mele de răzbunare pe colegii care mă alegeau ultimul la ora de sport cînd făceau echipele de fotbal. fetiţa moartă în lutărie şi o casetă de reportofon cu banda agăţată exact cînd poliţiştii pronunţau concluziile. chiflele turceşti din recreaţie şi ştrudele cu mere pe care le dădeam la schimb cu un sărut pe obraz.. acuzaţii de fraude electorale şi pagini publicitare. oare unde încap toate astea.
într-un fel parcă sîntem nişte bătrîni care colecţionează compulsiv obiecte pînă ce ne opresc nişte vecini deranjaţi.

***

nu-mi refuz niciodată o amintire. e ca o naştere subacvatică după care te recuperezi mai rapid.





Niciun comentariu: