luni, octombrie 12, 2009

2 club

pal paletă bicicletă şi la urmă motoretă. aşa mă strigau două colege de clasă din generală. erau surori dintr-o familie de ţigani şi le spunea bodgros. eu le spuneam botgros. aveau acelaşi drum spre casă ca şi mine. pal paletă biciletă şi la urmă motoretă urlau cînd mă vedeau. de ciudă aruncam în ele cu castane.

*

în primul an de liceu am stat într-un cămin de ucrainieni şi orfani. preotul director venea rar pe la noi. stăteam nouă în cameră. de fapt eram toţi băieţii de la liceul catolic în patru clase pline de fete. pedagogul ne dăduse camera 2 club. era exact lîngă scări şi geamul dădea pe acoperişul cantinei. vara ne urcam acolo şi aruncam cu mîncare stricată în seminariştii care se duceau la masă. ei aveau căminul lor şi cantina lor. în fiecare seară la ora opt venea pedagogul şi lua neonul din cameră. catolicii n-au voie să consume curent ne spunea. toţi din 2 club aveam cîte o săptămînă împuţită. făceam cu rîndul. tot pentru că eram catolici. în fiecare seară timp de o săptămînă curăţam budele. pişoarele erau pline de vomă iar cabinele cu tălpici nu closet se înfundau des. o găleată de metal un butoi mare plin cu zoaie un băţ care cîndva fusese mătură şi nişte cearşafuri vechi. şi nişte praf de clor sau aşa ceva. ucrainienii erau cei mai răi. cînd aflau că de servici sînt catolicii se căcau pe rînd şi făceau un trenuleţ de rahat pînă la uşa de la intrare a budei. duminica se dădea discotecă. de cîteva ori am mers şi noi. stăteam într-un colţ timizi şi dădeam şi noi din fund cu mîinile în buzunare. ca mulţumire pentru calda găzduire la sfîrşitul anului ne-am căcat toţi în mijlocul camerei.

*

e prietena ta? mă întreabă copilul uitîndu-se la o femeie care trece pe lîngă mine. femeia zîmbeşte. nu. ai soţie? nu. dar vei avea? nu ştiu. eu am o bunică. ai venit să te tunzi? da. hai înăuntru. ne aşezăm pe scaunele din holul frizeriei. jocuri pe mobil ai? da. pe ăla cu şarpele îl ai? nu ştiu. îţi plac cîinii? da. şi mie. dacă ai vedea un cîine mic mic mic i-ai da de mîncare? da. şi eu. mă cheamă cătălin. trebuie să o ajut pe bunica să care sacoşele. pa.în momentele de acalmie mintea îmi fuge fără rost. îmi imaginez ce se întîmplă cu oamenii pe care i-am cunoscut preţ de cîteva cuvinte. cum ar fi cătălin. poate are acasă un cîine. poate joacă pe mobil şarpele. poate că un om se termină cînd pleacă.

*

cîteodată viaţa în 2 club o lua razna. argint era jupînul cartierului. făcuse opt ani de pîrnaie pentru că violase o babă în autobuz într-o seară. la pîrnaie cunoscuse un preot care ne preda nouă biblia şi care venea să le predice iertarea readucerea pe drumul bun oaia rătăcită şi bunul păstor şi alte asemenea. după ce a ieşit de la pîrnaie preotul ne-a dat în grija lui să nu se ia de noi vreun şmecher de cartier. într-o zi mergeam cu tiberiu spre cămin şi ne-a ieşit în cale argint. dă-mi nişte bani mi-a zis. sincer n-am. sari. am început să sar. m-ai convins n-ai. s-a întors spre tiberiu. dă nişte bani. n-am. sari. nu vreau. sari în mă-ta cînd spun eu. a început să sară şi din buzunar au început să-i cadă cîteva monede. crucea mă-ti s-a răstit argint şi i-a ars o palmă. a luat banii a plecat şi după ceva timp s-a întors cu trei pahare de suc de la dozator. mi-a dat mie unul şi unul lui tiberiu. e bun bă? da e bun s-a smirocăit tiberiu. ţine şi restul boule.

*

pal paletă bicicletă şi la urmă motoretă. la asta mă gîndeam atunci cînd m-ai chemat. stăteam în faţa statuii lui ştefan cel mare. aia care a ajuns la ştirile naţionale pentru că i-au furat ţiganii coroana s-o vîndă la fier vechi. în tot acel întuneric mi-a trecut prin faţa ochilor toată viaţa. mi-ai acoperit gura cu sînii ca unui muribund căruia îi acoperi ochii cu palmele. m-am gîndit că viaţa e o cameră de cămin în care dumezeu vine seara şi mai ia pe cîte unul. pentru că sîntem oameni aşa ne spune. în 2 club toţi avem cîte o săptămînă împuţită. în fiecare seară ştergem urmele celor care au fost. iar ai noşti sînt cei mai ai dracului. se duc pe rînd pînă se face un trenuleţ care dă să iasă din coşul pieptului. iar ca mulţumire pentru calda găzduire la sfîrşitul vieţii ne căcăm toţi pe noi în mijlocul camerei.

Niciun comentariu: